IT Outsourcing: de adolescent op weg naar volwassenheid
15-04-2015De term outsourcing is geboren in 1981. Echter, toen hadden we het zeker nog niet over het uitbesteden van IT-beheer en -infrastructuren, maar meer over het uitbesteden van algemene bedrijfsprocessen. Outsourcing zoals we het nu in de IT kennen, wordt door bedrijven vooral ingezet ter bevordering van de continuïteit van de IT-systemen, de performance, het voldoen aan compliancy en om concrete SLA’s af te spreken. De markt is in ontwikkeling, maar in welke fase bevinden we ons precies?
Toen IT outsourcing net op kwam zetten, was het heel gangbaar om het dagelijks beheer uit te besteden, maar zelf de infrastructuur in huis te houden. Sinds die tijd zijn veel organisaties vertrouwd geraakt met het inschakelen van een externe partij voor het beheren van de IT. Zo vertrouwd, dat de wensen en verwachtingen toegenomen zijn. Zo besteden nu veel bedrijven hun gehele IT-infrastructuur uit en worden IT-partners bijvoorbeeld steeds meer ingezet voor samenwerking op het gebied van bedrijfsinnovatie.
Acceptatie
Vergelijk deze ontwikkeling met de acceptatie van het mobieltje. Bij de opkomst moesten veel mensen hier niks van weten. We wilden niet altijd bereikbaar zijn en met een telefoon op zak lopen. Na de eerste positieve ervaringen met bellen en sms’en, zagen we echter in dat het eigenlijk veel voordelen bood en wilden we meer. Resultaat: we gebruiken onze doorontwikkelde smartphone inmiddels als personal assistent en laten hem ons de weg wijzen, we gebruiken hem als nieuwsmedium en zetten hem, nog steeds, in om ons met anderen in contact te brengen. Op alle mogelijke manieren.
Ook outsourcing heeft een dergelijke ontwikkeling ondergaan. De redenen voor de acceptatie van outsourcing zijn in dit geval dat organisaties gezien hebben dat uitbesteding vele voordelen biedt, dat je niet per definitie de regie kwijt bent én het feit dat het bijzonder moeilijk is om het kennisniveau van IT-afdelingen hoog te houden. Men wil, ook hier, meer. En dat ‘meer’ bestaat er vooral uit dat IT-partners een steeds grotere rol binnen organisaties krijgen, aangezien zij de IT-kennis in huis hebben. Bijvoorbeeld op het vlak van bedrijfsontwikkeling en innovatie.
Hogere eisen
Voor veel organisaties is de groeiende rol van de IT-partner reden te meer om kritisch naar de eisen aan een dergelijke partner te kijken. Vooral eisen op het gebied van security tellen momenteel zwaar mee. Logisch natuurlijk, want zaken als DDOS-aanvallen, BYOD en Internet of Things zijn aan de orde van de dag. Dit betekent dat er meer security risico’s ontstaan. Naast dat partijen bij het afsluiten van contracten te maken hebben met de IT-manager en de afdeling inkoop, schuift er tegenwoordig regelmatig een security officer aan, om aspecten als de security policy en certificeringen onder de loep te nemen. Zo zijn er branchespecifieke certificeringen en ziet de security officer graag een bewezen track record van succesvolle projecten.
Toekomst
De markt op het gebied van outsourcing is in mijn optiek jongvolwassen. Er zijn wat groeipijnen geweest, maar inmiddels hebben we een spurt aan ontwikkelingen gehad, en staan er nog veel meer op stapel. Zoals gezegd nemen de wensen op het gebied van outsourcing van IT toe. Net zoals er mensen zijn die nog gebruik maken van een vaste telefoon, verwacht ik niet dat IT in eigen beheer zal verdwijnen. Ik voorspel echter wel dat er op het gebied van outsourcing een nog sterkere toename van de acceptatie zal plaatsvinden. Steeds meer organisaties kiezen voor het regisseren van de IT, maar het uitbesteden van het dagelijkse werk. De outsource partijen zijn er wat mij betreft klaar voor!
Deze blog geschreven door Jean-François Bloem en is gepubliceerd op www.computable.nl