Duijvelaar Pompen

Geen nieuws is goed nieuws, zeker als het gaat om technisch beheer
 
Van verkoop tot field service tot voorraadbeheer en contractmanagement: vrijwel alles draait bij Duijvelaar Pompen op de E-Business Suite (EBS) van Oracle. Met recht een bedrijfskritische applicatie te noemen dus. MCX verzorgt al ruim 10 jaar het technisch beheer hiervan. En dat gaat al die jaren naar ieders tevredenheid.
 
Duijvelaar Pompen ontwikkelt en produceert rvs-centrifugaalpompen en drukverhogingsinstallaties voor drink- en proceswatertoepassingen. De organisatie en de fabriek, beiden gelegen in Alphen aan de Rijn, leveren een breed assortiment pompen en installaties voor complete watertransportoplossingen. In totaal hebben ze zo’n 45 monteurs in dienst en exporteren ze de pompen en installaties naar 100 landen.
 
Oracle als hart van de organisatie
Zoals in de inleiding al omschreven, is de Oracle E-Business Suite eigenlijk het digitale hart van de organisatie. De EBS wordt in de volste breedte gebruik als ERP-pakket, voor de gehele organisatie. Stél dat de E-Business Suite zou uitvallen, dan ligt vrijwel de gehele organisatie plat. Zo ver is het gelukkig nooit gekomen, maar het betekent wel dat Duijvelaar Pompen het technisch beheer van de applicaties heel serieus moet nemen. Dat is ook een van de redenen dat de pompenbouwer in 2006 koos om het technisch beheer uit te besteden aan MCX.
 
In eerste instantie ging de samenwerking op basis van een supportcontract. Later werd dat omgezet in een volledig beheercontract. Niels Breedijk, IT-manager bij Duijvelaar Pompen licht toe: “Voor die tijd hadden we het technisch beheer in eigen huis, maar door de omvang van Oracle E-Business Suite werd het beheer op een gegeven moment te ingewikkeld. Ook de kennis was te beperkt om hoogwaardige kwaliteit van het beheer te kunnen garanderen.”
 
Geen nieuws is goed nieuws
Sinds MCX het technisch beheer in handen heeft, is er eigenlijk niets bijzonders te melden over de relatie. “Geen nieuws is goed nieuws, zeker als het gaan om dit soort samenwerkingsverbanden. In dit geval is dat dus ook een groot compliment”, vertelt Niels. “De samenwerking is altijd vlekkeloos verlopen. Er is simpelweg nooit gedoe. Als er problemen zijn, dan worden die altijd direct opgepakt. De responsetijd is supersnel en daarmee is het serviceniveau van MCX bovengemiddeld goed. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik super tevreden ben.”
 
Migratie naar EBS 12.13
Is er in al die tijd dan nooit iets spannends gebeurd? Niels moet even nadenken, maar benoemt dan de migratie naar Oracle E-Business Suite 12.13. Een spannend traject voor Duijvelaar Pompen, maar voor MCX business as usual. In negen maanden is de migratie voltooid met drie tussentijdse iteraties. “Ook hier weer geen bijzonderheden, alles is perfect gegaan. Onze medewerkers hebben geen hinder ondervonden van de migratie.”
 
Niet alleen technisch beheer
Niels vervolgt: “Buiten de geruisloze samenwerking voor het technisch beheer, gebruiken wij MCX ook als enorme vergaarbak aan specialistische kennis. Denk aan de periodieke licentie-controles van Oracle, of bijvoorbeeld bij het vervangen van hardware. Hoewel onze vragen niet altijd binnen de scope van MCX vallen, krijgen wij altijd kundig advies. Dat is ontzettend waardevol.”