Blogs

MIG(ng): De Digitale Ruggengraat van MCX

16-07-2025
Bij MCX staat innovatie niet stil. Een mooi voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van MIG(ng) – een intern project dat inmiddels is uitgegroeid tot een belangrijke digitale spil binnen onze organisatie. We spraken met een van de initiatiefnemers over dit bijzondere traject.

Van idee naar centrale spil

Wat ooit begon als een idee – de MCX Information Gateway (MIG) – is uitgegroeid tot een onmisbare schakel tussen onze interne systemen. MIG(ng), de nieuwste versie, is opgezet om als ‘spin in het web’ te functioneren. Door slimme API-koppelingen verbindt het platform systemen zoals ODOO en TOPdesk, zodat informatie gestroomlijnd, betrouwbaar en op één centrale plek beschikbaar is.

"Het MIG-concept had ik jaren geleden al bedacht," vertelt de ontwikkelaar. "Nu krijgt het echt vorm. En dat is iets om trots op te zijn."

 

Impact op de hele organisatie

Wat MIG(ng) zo bijzonder maakt, is de brede impact. Het raakt álle onderdelen van de organisatie: van techniek tot processen, van beheer tot administratie. De implementatie van ‘One source of truth’ zorgt ervoor dat ieder systeem z’n eigen rol heeft. ODOO beheert klant- en contactgegevens, MIG en Ansible zorgen voor hostinformatie en omgevingen, terwijl TOPdesk wordt gebruikt voor incidenten en wijzigingen.

 

Wat het concreet oplevert

Dankzij MIG(ng) kunnen we dingen die voorheen niet mogelijk waren. Denk aan Single Sign-On in TOPdesk en GisGo: gebruikers hoeven nog maar één keer in te loggen voor meerdere systemen. Minder gedoe, meer gebruiksgemak.

 

Een project van de lange adem

De ontwikkeling van MIG(ng) is geen sprint, maar een marathon. "We zijn hier al jaren mee bezig," legt de ontwikkelaar uit. "De systemen blijven immers draaien, dus je moet de nieuwe situatie naast de oude opbouwen zonder de dagelijkse werkzaamheden te verstoren. Dat maakt het complex."

 

Samenwerking en uitdagingen

Intern was de samenwerking binnen het ontwikkelteam uitstekend. Toch liepen we tegen uitdagingen aan. Veranderingen die meerdere teams raken, vragen om zorgvuldige afstemming. Bovendien is het lastig om vooraf helder te krijgen wat collega’s precies nodig hebben. “Te vaak moeten we als ontwikkelteam zelf bedenken hoe iets opgelost moet worden.”

Een ander leerpunt? Strakkere communicatie vooraf. "SCRUM had ons daarbij kunnen helpen, maar door omstandigheden is dat er nog niet van gekomen. Dat staat nog op onze wensenlijst."

 

Waarom we dit graag delen

MIG(ng) heeft MCX als organisatie fundamenteel veranderd. Waar we eerder op verschillende plekken contactpersonen opsloegen en ieder systeem z’n eigen inlog had, is dat nu gecentraliseerd, overzichtelijk en veel minder foutgevoelig.

Dit project laat zien wat er mogelijk is met visie, samenwerking en technische innovatie. En dat maakt MIG(ng) niet alleen een technisch succes – maar vooral een organisatiebrede stap vooruit.

 

Wil je meer weten over onze interne projecten of hoe wij digitalisering aanpakken? Neem contact op via info@mcx.nl